Włodzimierz Gawroński

Włodzimierz Gawroński

Mentor: Zarządzanie

Czym jest zarządzanie: teoria i praktyka we współczesnym świecie biznesu

To, co za chwilę przeczytasz, nie będzie wykładem z historii i współczesnej wiedzy o zarządzaniu. W księgarniach i bibliotekach, znajdziesz mnóstwo pozycji na te tematy a wśród nich niekiedy prawdziwe „perły”, chociażby książki Petera Duckera. Chcę natomiast, żebyś zrozumiał i wyciągnął praktyczne wnioski z podstawowej reguły dotyczącej zarządzania.

Czym jest zarządzanie: teoria i praktyka we współczesnym świecie biznesu Ta reguła to nieustająca zmienność zasad, form i procedur w zarządzaniu. Świat się zmienia, zmieniają się warunki prowadzenia biznesu, powstają nowe „narzędzia”, zmieniamy się również my, aktywni bądź bierni uczestnicy w procesach zarządzania. Wiele narzędzi i metod, wykorzystywanych jeszcze całkiem niedawno, dziś okazuje się zbędnymi i przestarzałymi reliktami. Bowiem w zarządzaniu, tak jak w świecie mody, pewne teorie odchodzą w niepamięć a inne są adaptowane i wykorzystywane w praktyce aż do czasu, kiedy zostaną wyparte przez nowsze, bardziej przydatne rozwiązania. Jest jednak reguła, czy jak wolisz zasada, która się nie zmienia.

Firmy zawsze starają się skutecznie osiągać cele, dla których je stworzono. Uwzględnij jednak przy tym, że choć te cele również mogą się zmieniać, to zasada optymalnej skuteczności się nie zmienia. Dlaczego to takie ważne? Kiedy rozpoczynasz swoją pierwszą pracę, przychodzisz do firmy „naładowany” najnowszymi teoriami i trendami z zakresu zarządzania. Poznałeś na przykład „teorię błękitnego oceanu”, standardy zarządzania projektami, najnowsze rozwiązania marketingowe, teorię ograniczeń i można by wymieniać tak dalej. Wyobrażasz sobie, ile z tego mógłbyś dać firmie, do której przyszedłeś i jak bardzo w twoim przekonaniu by to firmie pomogło. A tu na wejściu mówią – poznajmy się. Ty poznaj dobrze nas, swoją firmę a postaramy się poznać ciebie. Stałeś się bowiem częścią składową firmy, przy czym częścią, której „atest” jest tylko prognozowany a prawdziwa przydatność dopiero się potwierdzi bądź nie potwierdzi.

Dlatego w pierwszym rzędzie musisz poznać i zrozumieć cele twojej firmy. Nie chodzi tu bynajmniej o wielkość planowanych zysków, kierunków rozwoju czy też najnowszych planów inwestycyjnych. Chodzi o poznanie i zrozumienie, częścią jakiego biznesu jest twoja firma, jakie są jej cele długofalowe, czyli jej misja i „filozofia” funkcjonowania. Wierz mi, to zasadnicza sprawa; zrozumieć cele firmy to utożsamić się z firmą, przyjąć jej cele za swoje cele zawodowe i lojalnie dla niej pracować. Lojalność to nie jest abstrakcja i wyświechtane hasło, to rzetelność, umiejętność i chęć obrony interesów i dobrego imienia firmy. Jesteś jej częścią; jej dobre imię to również twoje dobre mniemanie o sobie i frajda, że pracujesz dla takiej firmy. Spotkasz się czasami z opinią, że to postawa słaba i że ta lojalność będzie jednostronna. Dlatego nie deklaruj lojalności, bo to tylko słowa, ty ją realizuj w rzetelnym wykonywaniu zadań, które ci dano do realizacji.

Na początku swojej pracy zostaniesz zapoznany z mechanizmami funkcjonowania firmy i pewno odbędziesz krótsze czy dłuższe szkolenia. Postaraj się jak najwięcej dowiedzieć o strukturze, „ścieżkach” decyzyjnych a przede wszystkim o swoich obowiązkach. Rozmawiaj, dużo rozmawiaj na ten temat z kolegami z pracy. Pytaj i uważnie słuchaj, staraj się na tym etapie nie wypowiadać swoich opinii – masz jeszcze za mało wiedzy, by te opinie były trafne. Nie wymądrzaj się a tym bardziej nie krytykuj, bo już na starcie zrazisz do siebie niektórych kolegów a to bardzo zły prognostyk na przyszłość. Pamiętaj, współczesne badania jednoznacznie wskazują, że około 90% twojej praktycznej wiedzy zawodowej, to wiedza, którą przekazali ci twoi koledzy z pracy. Wykorzystaj to. Na początku dostaniesz do wykonania proste zadania i niech cię to nie zniechęca, takie są z reguły pierwsze kroki w firmie. Wytłumacz to sobie tak, że na przykład jesteś „świeżo upieczonym” chirurgiem, czy postawiono by cię do poważnej operacji ratującej życie?

W poważniejszych zadaniach na pewno dostaniesz prowadzącego mentora i będzie to prawdopodobnie doświadczony współpracownik. Ucz się od niego, korzystaj z jego doświadczenia. Jeżeli dojdziesz do wniosku, że dałoby się coś w tym zadaniu zrobić lepiej, zapytaj go o to, zaproponuj zmianę. W przypadku odmowy nie nalegaj. Kiedyś podobne zadania będziesz wykonywał samodzielnie, wówczas wykorzystasz swoje przemyślenia. Ale również wtedy zadbaj o poinformowanie i uzyskanie zgody przełożonego.

Jeżeli doczytałeś do tego miejsca, czy nie zastanowiło cię, dlaczego temu artykulikowi nadałem tytuł:, „Czym jest zarządzanie: teoria i praktyka we współczesnym świecie biznesu”? Otóż w przypadku pierwszych kroków w pracy jest tym samym, czym było zawsze. Nauką, poznawaniem otoczenia, zbieraniem pierwszych doświadczeń i nieustanną konfrontacją teorii z praktyką. W tej konfrontacji w pierwszym starciu, zawsze wygrywa praktyka a z biegiem czasu wraz z zdobytym doświadczeniem, posiadana i uzupełniana wiedza teoretyczna bardzo usprawni i wzmocni skuteczność twoich działań.

Dziękuję za przeczytanie,
W.G.

Podziel się
ze znajomymi:

Subskrybuj nasz
kanał na YouTube
Przejdź na
www.credit-agricole.pl