Włodzimierz Gawroński

Włodzimierz Gawroński

Mentor: Zarządzanie

Czego NIE powinieneś mówić w pierwszych dniach pracy

Motto: „Mówić dużo często szkodzi, pamiętajcie o tym, młodzi” – anonim

Na pewno znasz takie powiedzenie: „pomyśl zanim coś powiesz”. W dniu kiedy zaczynasz swoją pierwszą pracę proponuję Ci wziąć pod uwagę jeszcze jedną zasadę - pomyśl, czy to, co chcesz powiedzieć nie będzie źródłem Twoich kłopotów. Otwartość na nowe wyzwania i doświadczenia nie może oznaczać mówienia wszystkiego w sposób impulsywny i nieprzemyślany. Nie próbuj w pierwszych dniach olśnić swoich kolegów a przede wszystkim szefa. Jesteś z pewnością osobą bystrą i ambitną, ale nie ma potrzeby, aby wszystkim szybko zaimponować. O tym, czy przekonasz szefa i kolegów o swojej wartości, zadecydują rezultaty Twojej pracy i sposób jak sam siebie wykreujesz na odpowiedzialnego, lojalnego pracownika a także kolegę, na którego można liczyć, ale który nie jest naiwniakiem dającym się wykorzystywać.

Pierwsze dni mogą nadać ton całej twojej karierze w nowej firmie, wykorzystaj to jak najlepiej. Zdecydowanie unikaj rozmów na niektóre tematy. Nigdy w pierwszych tygodniach pracy nie rozmawiaj na tematy związane z życiem prywatnym. Nie zadawaj niedyskretnych pytań, unikaj zwierzeń i nikogo do nich nie namawiaj. Po prostu jeszcze nie wiesz kim są Twoi koledzy i jak taką wiedzę wykorzystają? Jeżeli chcesz mówić o swoich wątpliwościach, zrób to w taki sposób by wykazać swoje zainteresowanie a nie chęć do krytyki. W twoich wypowiedziach powinna obowiązywać złota zasada - nie narzekać. Żadnych ironicznych uwag, dwuznacznych aluzji i kpin. Nigdy nie mów, że znasz się na czymś, o czym nie masz pojęcia a także nie zgłaszaj nierealnych pomysłów, których nie uda ci się zrealizować. Możesz bowiem bardzo szybko utracić swoją wiarygodność i w efekcie będziesz osobą, której nie traktuje się poważnie.

Pomyśl, co i jak chcesz powiedzieć, dopiero potem powiedz. Przed każdą swoją wypowiedzią spójrz na sprawę z punktu widzenia szefa, łatwiej wówczas zrozumiesz, dlaczego to, co chciałeś powiedzieć może być podważaniem jego autorytetu nawet jeśli miałeś dobre intencje. Nie przybieraj pozy wszechwiedzącego recenzenta, który jako jedyny wie co dla firmy jest dobre. Słuchaj uważnie co mówi szef i pytaj o szczegóły. Ale nie zadawaj zbyt wielu pytań, bo zostaniesz oceniony jako ktoś niesamodzielny i nieradzący sobie z obowiązkami. Pamięć jest często zawodna, dlatego warto robić notatki z tego, co Ci polecił twój przełożony. Zapisuj terminy i co bardzo ważne - dotrzymuj ich. Twoje stwierdzenia w rodzaju: „nie wiem”, „nie potrafię” to najgorsza z możliwych reakcji na polecenia szefa. Nie plotkuj. Nawet, jeśli to dla ciebie ekscytujące zajęcie, koniecznie musisz się od tego powstrzymywać. Nie baw się w to! Nie dołączaj się do narzekania na szefa czy kolegę z firmy. Powiedz wyraźnie – nie uznaję intrygowania, nie przyłączam się do wewnętrznych rozgrywek, sam sobie wyrobię osąd o kolegach a kiedy będę niepewny, co do faktów, porozmawiam z nimi i zapytam o to. Utrzymanie dobrych relacji z wszystkimi w firmie, to niezwykle trudne zadanie, ale warto próbować.

Nie mów innym, co i jak mają robić

Jeżeli w twojej naturze jest mocna chęć dominacji nad innymi to koniecznie musisz to poskromić. Nim dokładnie poznasz firmę i reguły „gry”, które w niej obowiązują po prostu milcz. Nie „wskakuj” obiema nogami od razu w politykę firmy i nie próbuj w niej spełniać roli rozgrywającego. Wykorzystaj pierwsze dni na dokładne rozpoznanie i zrozumienie jak funkcjonuje Twoja firma, jak jest zorganizowana i czyje zdania mają w niej decydujący charakter. Kiedy, to wszystko poznasz, wtedy możesz przedstawić swoje dobrze przemyślane pomysły szefowi, który na pewno zauważy, że są one wynikiem Twojej obserwacji, a nie przysłowiowym „strzelaniem z biodra”. Takie postępowanie pomoże Ci w kreowaniu swojego wizerunku, który opisuje jeszcze jedno znane powiedzenie: „On nie mówi tego, co wie. On wie, co mówi”.

W.G.

Podziel się
ze znajomymi:

Subskrybuj nasz
kanał na YouTube
Przejdź na
www.credit-agricole.pl