Michał Kędziora

Michał Kędziora

Mentor: Stylizacja

Klasa biznes. 5 przykładów zastosowania dobrych manier

We wcześniejszych tekstach przedstawiłem wam zasady ubioru w miejscu pracy, omówiłem kwestię higieny i schludności, zasady doboru dodatków, ale chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na jeden bardzo ważny aspekt – podstawowe zasady dobrych manier. One również budują twój wizerunek i wpływają na relacje zawodowe.

Kiedyś podstawowe zasady savoir-vivre były wynoszone z domu, a utrwalała je także szkoła, uczelnia i bliskie osoby tzw. „starszej daty”. Od kilkunastu lat niestety reguły dobrego wychowania zanikają, a szkoda, bo przestrzeganie ich pozytywnie wpływa na relacje prywatne i zawodowe. Ja chciałbym się skupić na tych drugich przypominając pięć przykładów dobrych zachowań, które na pewno zaowocują w kontaktach biznesowych, bo savoir-vivre to nie zestaw przestarzałych i niepotrzebnych zasad, lecz jeden z elementów budujących sympatię, szacunek, skuteczność i najogólniej – profesjonalny wizerunek.

Punktualność

Najważniejsza zasada w relacjach zawodowych, która nie podlega jakiejkolwiek dyskusji. Spóźnianie się na spotkania, to brak profesjonalizmu i okazywanie braku szacunku do drugiej osoby, które w ekstremalnych sytuacjach może doprowadzić do pogorszenia, a nawet zerwania relacji biznesowych. Zrób wszystko by na ważne spotkania dotrzeć co najmniej kilka minut przed czasem. Jeśli masz do pokonania duże odległości (kilkaset kilometrów), to zaplanuj podróż w taki sposób, by mieć co najmniej godzinę zapasu (wybierz wcześniejszy pociąg/autobus; wyjedź z domu wcześniej). Jeśli już wydarzy się coś nieoczekiwanego, uprzedź o spóźnieniu podając konkrety (np. „będę za 20 minut”), a nie sformułowania które mogą wywołać złość u osoby czekającej (np. „będę za chwilkę”, a w rzeczywistości oznacza to 20 minut).

Przywitanie

W relacjach biznesowych niezwykle ważne jest pierwsze wrażenie. To pierwsze kilkadziesiąt sekund w dużym stopniu wpływa na przebieg całego spotkania. Nasz obraz w oczach osoby spotykanej buduje mimika, ubiór, gestykulacja i … uścisk dłoni. Warto znać podstawowe zasady dotyczące tego etapu. Kto się z kim wita jako pierwszy? Kobieta wyciąga rękę do mężczyzny, starszy do młodszego, przełożony do podwładnego. Uścisk dłoni nie powinien być zbyt mocny, ani zbyt słaby. Nie należy witać się przez stół. Obowiązuje zasada, że osobę niższej rangi przedstawia się osobie ważniejszej. Przepuszczanie w drzwiach

Są dwie reguły pierwszeństwa: towarzyska i zawodowa. Według tej pierwszej mężczyzna przepuszcza kobietę, a według drugiej podwładny przepuszcza osobę o wyższym stanowisku. Wątpliwość pojawia się w sytuacji gdy mężczyzna jest osobą o wyższym stanowisku niż kobieta. Wówczas mężczyzna powinien przepuszczać w drzwiach kobiety podwładne kiedy to jest racjonalne i nie utrudnia mu spełniania zawodowych zadań. Jest jeden wyjątek od reguły mówiącej o tym, że pierwsza wchodzi kobieta, a za nią mężczyzna. Gdy drzwi otwierają się do wewnątrz, to mężczyzna powinien przez nie przejść jako pierwszy, a następnie przytrzymać je ułatwiając w ten sposób wejście kobiecie. Dotyczy to szczególnie dużych i ciężkich drzwi z samozamykaczem, które mogłyby narazić kobietę na niewygodę i siniaki.

Wymiana wizytówek

Mimo rozwoju technologii i możliwości przekazywania danych kontaktowych w formie elektronicznej, w relacjach biznesowych papierowe wizytówki nadal są podstawowym narzędziem. Kartę biznesową wręczamy na początku spotkania. Wizytówki podajemy prawą dłonią. W krajach Dalekiego Wschodu – obiema rękoma. Po otrzymaniu czytamy ją i do końca spotkania trzymamy w widocznym miejscu na stole. Jako pierwsza, wizytówkę wręcza osoba starsza i wyższa rangą. Problem pojawia się natomiast, gdy druga osoba jest starsza, ale jednocześnie niższa rangą. Jak się wtedy zachować? W kontaktach służbowych ważniejsze jest kryterium rangi natomiast w kontaktach prywatnych ważniejsze jest kryterium wieku.

Korzystanie z telefonu

Podczas ważnych spotkań najlepiej wyłączyć telefon, ale są sytuacje, które wymagają ciągłej dostępności (kłopoty rodzinne, sprawy służbowe). Ty o tym wiesz, ale osoby z którymi się spotykasz niekoniecznie, dlatego warto o tym uprzedzić. Jeśli idziesz na lunch lub kolację biznesową do eleganckiej restauracji, to poinformuj, że nie możesz wyłączyć telefonu, bo czekasz na ważny telefon. Gdy już zadzwoni, przeproś swojego rozmówcę i przejdź w miejsce gdzie nie będzie ludzi. Nie biegnij z dzwoniącym telefonem przez całą salę, zrób to dyskretnie. Postaraj się rozmawiać jak najkrócej by jak najszybciej wrócić do stolika. Bez względu na to jakie sprawy załatwiasz przez telefon – prywatne czy służbowe – korzystaj z niego tak, by osoby z twojego otoczenia nie musiały tego słuchać. Problemy rodzinne, wspomnienia wczorajszej imprezy, podboje miłosne, sprawy służbowe i negocjacje biznesowe w większości przypadków nie będą interesujące dla ludzi siedzących obok ciebie w pociągu, w restauracji czy w kolejce do lekarza. Jeśli musisz korzystać z telefonu w towarzystwie innych, to rób to dyskretnie, ściszonym głosem, bez przeklinania i w miarę możliwości jak najkrócej.

Podziel się
ze znajomymi:

Subskrybuj nasz
kanał na YouTube
Przejdź na
www.credit-agricole.pl