Małgorzata Fic

Małgorzata Fic

Mentor: Psychologia

Stres – zarządzaj nim, a nie unikaj!

Stres jako nieodłączny towarzysz życia

Stres to nieodłączny towarzysz niemal każdego człowieka. Różne sytuacje i wydarzenia w życiu – szczególnie te przełomowe – są źródłem napięcia i silnych emocji. Dotyczy to zarówno zdarzeń negatywnych, jak i pozytywnych – tych na które czekaliśmy z niecierpliwością. Rozpoczęcie szkoły, matura, pierwsza praca, poznanie przyszłych teściów, oczekiwanie na narodziny dziecka, podróż do wymarzonego kraju czy skok ze spadochronem to sytuacje, w których odczuwamy stres. Na obecność stresu w życiu nie mamy wpływu, możemy natomiast umiejętnie nim zarządzać wykorzystując również dobre strony stresu.

Stres – zarządzaj nim, a nie unikaj! Dobra strona stresu

Stres można podzielić na negatywny i pozytywny. To, w jaki sposób poradzimy sobie z określonymi wyzwaniami często zależy od poziomu stresu jaki nam towarzyszy. Zarówno zbyt wysoki poziom – kiedy jesteśmy bardzo zdenerwowani, zdekoncentrowani, nie potrafimy skupić się na zadaniu i zachowujemy się w sposób irracjonalny lub towarzyszy nam dynamiczna huśtawka emocji, jak i zbyt niski pozom stresu – kiedy jesteśmy ospali, za mało zmotywowani, brakuje nam energii i mobilizacji do działania, a także odpowiedniej czujności i gotowości do szybkiego reagowania, nie sprzyjają w osiąganiu zamierzonych celów czy oczekiwanym „odnalezieniu się” w danej sytuacji. Najlepszym wsparciem jest tak zwany optymalny poziom stresu, który dodaje nam odpowiedniej ilości energii, dynamiki i uważności, ale jednocześnie nie obezwładnia nas i nie wprowadza chaosu w naszym działaniu. Warto docenić to lekkie napięcie czy podekscytowanie przed ważnym wydarzeniem i nie zwalczać go na siłę, ponieważ może się okazać naszym znakomitym sprzymierzeńcem.

Długotrwały stres

Najbardziej negatywne skutki ma stres, który trwa nieustannie przez całe tygodnie, miesiące, a nawet lata. Ten rodzaj obciążenia psychicznego dobrze obrazuje znana anegdota psychologiczna. Pewien psycholog, wchodząc na wykład, trzymał w ręku szklankę. Studenci spodziewali się klasycznego pytania „Szklanka jest do połowy pusta czy do połowy pełna?”. Jednak, ku ich zaskoczeniu, wykładowca zapytał: „Ile waży ta szklanka z wodą?”. Odpowiedzi wahały się od 200 do 800 gram. Wykładowca, po chwili, rozwiązał zagadkę. „Faktyczna waga tej szklanki nie ma znaczenia. Wszystko zależy od tego, jak długo będę ją trzymał. Jeśli przez minutę – nie będzie to stanowiło dla mnie problemu. Jeśli przez godzinę to zdrętwieje mi ręka. Natomiast, jeśli będą ją trzymał przez cały dzień, moja ręka będzie sparaliżowana. Otóż, im dłużej ją trzymam, tym jest dla mnie cięższa.” Stres jest jak ta szklanka wody. Im dłużej kumulujesz go w sobie, tym jest dla Ciebie większym ciężarem.

Poszukiwanie „magicznego przycisku”

Większość z nas chciałaby znać szybki i skuteczny sposób na poradzenie sobie ze stresem. Poszukujemy metod i sposobów, które pozwolą w kilka minut pozbyć się stresu i przeobrazić w osobę pewną siebie, swobodną i zrelaksowaną. Najchętniej skorzystalibyśmy z magicznego przycisku, który „wyłączy” silne napięcie i uspokoi nerwy w naszym ciele. Oczywiście takiego przycisku – jeszcze – nie ma. Możemy pomagać sobie przez odpowiednie ćwiczenia oddechowe czy ruchowe, stosować wizualizację czy pracować regularnie na naszym organizmem poprzez aktywność ruchową, odpowiednie odżywanie czy wybrane programy relaksacyjne. Są to metody, które pomagają w codziennym radzeniu sobie ze stresem, ale w konkretnej, bardzo stresującej sytuacji mogą zawieść. Najlepszym sposobem na umiejętne zarządzanie stresem – choć wymagającym wysiłku i cierpliwości – jest odpowiedni SPOSÓB MYŚLENIA.

Krąg wpływu

Stephen Covey w swojej książce „7 nawyków skutecznego działania” opisuje bardzo ciekawą zasadę działania kręgu zainteresowania i kręgu wpływu, którą można z powodzeniem wykorzystać do zarządzania stresem. Często poświęcamy energię rzeczom czy sytuacjom, które nas interesują, ale na które nie mamy wpływu. Tym samym tracimy nasz cenny czas. Podobnie dzieje się w sytuacjach stresowych. Denerwujemy się, martwimy, złościmy na sytuacje, na które nie mamy wpływu: korki na ulicach („Spóźnię się w pierwszym tygodniu pracy!”), już popełniony błąd („Jak zareaguje szef? Taka wpadka!”) czy złośliwość koleżanki z pokoju firmowego („Jak długo ona będzie mnie tak gnębić?”). Tracimy tym samym czas i energię na złość czy zamartwianie się. Stresujemy się rzeczami, których i tak nie zmienimy zamiast przekierować nasze siły na działania, na rzeczy, które możemy zmienić i na które mamy wpływ – czyli przede wszystkim na poszukiwanie rozwiązań i najlepszych reakcji na zaistniałą sytuację. Osoby, które umiejętnie zarządzają stresem pracują tam, gdzie mogą coś zrobić. Tym samym działają, osiągają cele, znajdują rozwiązania i ich krąg wpływu się poszerza.

Działanie w kręgu wpływu daje najlepsze efekty w radzeniu sobie ze stresem. Idealna reakcja wygląda następująco: pojawia się sytuacja wywołująca silny stres – analizujemy czy mamy na nią wpływ i możemy coś zmienić – jeśli tak, działamy – jeśli nie, akceptujemy sytuację i szukamy rozwiązania tylko dla konsekwencji („Jak wytłumaczyć popełniony błąd? Jakie wnioski mogę z niego wyciągnąć i na co zwrócić uwagę w przyszłości?”). Jest to pewnego rodzaju magiczny przycisk, który musimy nacisnąć w naszej głowie. Aby działał musimy włożyć dużo wysiłku, ale gwarantuję, że to opłacalna inwestycja.

Monolog wewnętrzny

Wsparciem dla naszego sposobu myślenia w sytuacjach stresowych jest też monolog wewnętrzny, czyli sposób rozmowy z samym sobą – słowa i stwierdzenia, które kierujemy do siebie. Możemy być swoim najlepszym przyjacielem lub krytykiem. Na każdego działa inna forma monologu w sytuacji stresu. Warto odnaleźć tą najbardziej konstruktywną dla siebie i zdiagnozować co nas zmobilizuje do działania: „Weź się w garść i nie przesadzaj! Znowu rozczulasz się na sobą! Działaj!” czy „Spokojnie, tym razem się nie udało, ale jesteś w tym naprawdę dobry! Świat się nie zawali, a Ciebie jeszcze docenią!”. Życzę samego pozytywnego stresu!

Podziel się
ze znajomymi:

Subskrybuj nasz
kanał na YouTube
Przejdź na
www.credit-agricole.pl