Gabriela Borowczyk

Gabriela Borowczyk

Mentor: Marketing

5 dobrych rad - jak budować swoją markę osobistą?

Jeśli nigdy nie zastanawialiście się co chcielibyście robić za kilka lat, gdzie chcielibyście pracować, jakie są wasze autorytety lub jak postrzegają was inni, to zrobienie takiej analizy podczas szukania pierwszej pracy wydaje się być bardzo na miejscu. W tym artykule znajdziecie 5 dobrych rad, które pomogą wam stać się własnym brand managerem.



1. SFORMUŁUJ SWOJĄ MISJĘ ŻYCIOWĄ

Mam bardzo ważne pytania do Ciebie: Jak chcesz zmienić świat? Jaką masz misję do spełnienia na tym świecie? Po co robisz to wszystko, co robisz? To jest właśnie misja życiowa. Co to ma wspólnego z marką osobistą? To definicja Twoich ambicji i ról życiowych jakie chcesz pełnić. Misja życiowa nadaje sens wszelkim naszym działaniom, to przyczyna dla której wstajesz rano z łóżka. Will Smith powiedział kiedyś: I want the world to be better because I was here. Znasz swoją misję? Świetnie. Jeśli nie, może właśnie teraz jest czas na zastanowienie się nad nią.


2. STWÓRZ SWOJĄ WIZJĘ ROZWOJU

Popatrz na wizję jak na Twoją strategię biznesową. Każda szanująca się marka definiuje swój cel strategiczny i biznesowy, ma strategię rozwoju, strategię długo i krótkoterminową, a tutaj mówimy przecież o Twoim własnym rozwoju osobistym. Kim chcesz być za pięć, dziesięć czy piętnaście lat? Gdzie chcesz być? Jakimi ludźmi chcesz się otaczać?

Swoją wizję najlepiej rozważać i określać na kilku poziomach, np:

  • zawodowym
  • osobistym
  • fitnesowym / zdrowotnym
  • społecznym
  • finansowym

Jeśli istnieje jeszcze inny, ważny dla Ciebie obszar, to śmiało dodaj go do swoich planów. I jeszcze jedno: twórz odważne i ambitne wizje, takie, które będą Cię motywowały do działania, na myśl o których będziesz się uśmiechać, takie do których warto dążyć.


3. STAWIAJ SOBIE WYZWANIA

Skoro wizja to Twój cel strategiczny, to potrzebujesz działań taktycznych, rozbicia jej na mniejsze cele cząstkowe, które krok po kroku doprowadzą do realizacji wizji – zuchwałej, jak mniemam! Zdefiniuj, co już masz, a co jest Twoim obszarem do rozwoju czyli mówiąc prosto z mostu – czego musisz się nauczyć, dowiedzieć i doświadczyć. Stawiaj sobie wyzwania, wychodź poza swoją strefę komfortu, wybieraj zadania wymagające, ale też łam konwencje, przetwarzaj i twórz nowe. Wszystko, co robisz i jak to robisz buduje Twoją markę osobistą. Jeszcze słowo o autorytecie. Wyznaję taką zasadę, że należy sobie zadawać te dwa pytania, ciągle aż do końca życia:



4. BĄDŹ AUTENTYCZNY

Bądź sobą, nie udawaj nikogo innego. Masz całe pokłady mocnych stron, talentów, predyspozycji i pasji w sobie, by zbudować coś na autentycznych fundamentach. Używam często porównania marki osobistej do jabłka. Skórka – soczysta, czerwona lub zielona, błyszcząca... to tylko wizerunek; jak skosztujesz jabłka, dopiero wtedy poczujesz jego smak – może być słodkie, kwaśne, cierpkie lub robaczywe. Marka osobista to coś więcej niż wizerunek. Wizerunek można sztucznie stworzyć, ale jeśli nie będzie autentyczny, prędzej czy później runie. Ludzie nas doświadczają, smakują (idąc dalej metaforą jabłka) i wyrabiają sobie opinię na nasz temat. Marka osobista to to, co mówią o Tobie ludzie, kiedy wychodzisz z pokoju. (Jeff Bezos)


5. OSWÓJ SOCIAL MEDIA

W materiale video o marce osobistej powiedziałam, że to wypadkowa tego kim jesteś, co robisz i jak Cię widać. Jak Cię zatem widać? Sprawdź, jak wpiszesz swoje imię i nazwisko w google, to co wyświetli wyszukiwarka? Jaki Twój wizerunek pokazuje Facebook czy Twitter? Jak wygląda Twój profil na GoldenLine lub LinkedIn? Pomyśl, że rekruter poszukujący pracownika na wymarzone dla Ciebie stanowisko w wymarzonej firmie sprawdza właśnie Twoje profile w social media...i co widzi? A teraz wyobraź sobie, że jesteś brand managerem wspaniałej marki, odpowiedzialnym za stworzenie i rozwój wizerunku brand hero dla tej marki. Jakie działania byś rekomendował? Na co zwróciłbyś szczególną uwagę? Czego byś nie rekomendował? Budując swoją markę osobistą masz jedyną i niepowtarzalną szansę być swoim własnym brand managerem i bohaterem marki jednocześnie.

To jaki masz plan?

Podziel się
ze znajomymi:

Subskrybuj nasz
kanał na YouTube
Przejdź na
www.credit-agricole.pl