Artur Kurasiński

Artur Kurasiński

Mentor: Własny biznes

Typy inwestorów – kiedy, do którego uderzyć

W pewnym momencie swojej biznesowej przygody dojdziesz do wniosku, że jest to najwyższy czas żeby organiczny rozwój swojego startup’u wesprzeć pieniędzmi, bądź doświadczeniem inwestora. Szukanie inwestora, przedstawienie mu Twojego biznesu bądź tylko pomysłu, przekonywanie i negocjowanie zasługuje na oddzielny, długi artykuł. W tym artykule chciałbym skupić się na aspekcie prostej kategoryzacji typów polskich inwestorów.

Co trzeba wiedzieć o tak zwanej polskiej branży inwestorskiej? Przede wszystkim to, że jest ona bardzo młoda i podobnie jak środowisko startup’owe uczy się i popełnia błędy na bieżąco. Nie traktujcie inwestora jako wyrocznię – jeśli dowiecie się, że Wasz pomysł nie spodobał się to zasadniczo nie oznacza, że jest on zły, tylko, że (prawdopodobnie – tego trzeba się dowiedzieć) nie jest on typem biznesu na którym inwestor się zna, lub w który chciałby zainwestować swoje pieniądze.

Polskich inwestorów można podzielić na kilka kategorii:

  • Wielkość inwestycji
    W zdecydowanej większości spotkacie przedstawicieli inkubatorów, które otrzymały dofinansowanie z programów unijnych. Taki inkubator może inwestować do 200 tys. euro w projekty, które określamy jako bardzo wczesne. Zdarzają się (choć to przypadki jednostkowe) inwestycje w rozwinięte projekty ale poprzez maksymalną kwotę jaką inkubator może na taką inwestycję przeznaczyć.
  • Aniołowie biznesu
    Czyli osoby, które dysponują gotówką ale sami albo nie chcą podejmować ryzyka (bo nie znają branży) albo wolą poradzić się kogoś i zainwestować w grupie (stąd często aniołowie tworzą różnego typu fundacje czy instytucje, w których dzielą się informacjami i wspólnie inwestują). Aniołowie dysponują różnymi kwotami ale rzadko się zdarza żeby pojedynczy anioł zaryzykował inwestycję większą niż milion złotych.
  • Venture capitals
    To podmioty ze stosunkowo największą ilością środków, ale też inwestujące większe sumy (przeważnie kilkanaście czy kilkadziesiąt milionów złotych) natomiast w Polsce VC rzadko inwestują w klasyczne startup’y ze względu na ich wycenę rynkową i możliwość stworzenia skali.

Jeśli uda Wam się zainteresować inwestora swoją firmą należy pamiętać o fundamentalnej zasadzie – inwestor nie jest Waszym przyjacielem, kumplem czy członkiem firmy. Inwestor jest osobą, która widzi w Was możliwość zrobienia biznesu poprzez zwielokrotnienie przychodów. Innymi słowy pamiętajcie, że wszystkie działania jakie podejmuje czy będzie podejmował inwestor mają zwiększyć wartość spółki i jej zyskowność. Wszystko po to, aby w dość krótkim czasie (3-5 lat) uzyskać zwrot z inwestycji przez sprzedaż udziałów, pozbycie się całej spółki lub jej wejście na rynek publiczny.

Dlaczego to podkreślam? Spotykam się cały czas z ludźmi, którzy inwestora traktują jako osobę, która będzie działała najlepiej jak potrafi dla spółki. To prawda ale pamiętać należy, że interesem inwestora jest zwiększanie wartości. Jeśli okaże się, że Ty jako prezes nie jesteś w stanie dalej rozwijać spółki ponieważ jesteś za młodą osobą bez doświadczenia to istnieje duże prawdopodobieństwo, że inwestor bez wahania pozbawi Cię prezesury i zatrudni na Twoje miejsce osobę z większym doświadczeniem.

Kiedy szukać inwestora? Na początku zastanów się czy naprawdę inwestor jest Ci potrzebny. Być może traktujesz inwestycję jako kolejny etap rozwoju firmy błędnie zakładając, że za pomocą wzrostu organicznego nie osiągniesz zakładanych celów. W każdym przypadku inwestor za swoje środki zażąda udziałów. Na początku mogą mieć one wartość bardzo małą, ale po kilku latach nawet procent Twojej spółki może być warty miliony. Oddając na początku udziały inwestorowi narażasz się też na kierowanie spółką w innym celu niż Ty zakładasz. Należy pamiętać, że konflikty z inwestorami są czymś naturalnym i bardzo często spotykanym.

Jeśli jednak z rachunku ekonomicznego wyjdzie Ci, że do rozwoju spółki niezbędne będzie pozyskanie środków finansowych to wykonaj badanie rynku i dowiedz się jacy inwestorzy są chętni do inwestowania i na jakim etapie. Pozwoli Ci to na eliminację tych, którzy nie będą w stanie Ci pomóc.

Jeśli szukasz inwestora to określ na początku jaki procent firmy jesteś w stanie oddać inwestorowi w zamian za jaką sumę pieniędzy – takie pytania będą się pojawiać w pierwszych mailach, a udzielona przez Ciebie odpowiedź stanie się podstawą do wyeliminowania lub zaakceptowania współpracy.

Wbrew pozorom bardzo rzadko zdarza się żeby inwestycja była dokonana tylko w oparciu o kartkę papieru z pomysłem, są to przypadki raczej związane z bardzo doświadczonymi i uznanymi przedsiębiorcami, którzy szukają inwestora na swój kolejny biznes. Musisz móc udowodnić, że Twój pomysł ma ręce i nogi – kilka czy nawet kilkanaście miesięcy po starcie dopiero można powiedzieć czy firma wybrała dobre rozwiązania i czy po prostu utrzyma się na rynku.

Rozsądnym jest zatem aby szukać inwestora w momencie kiedy możesz pochwalić się wynikami. Mogą to być na przykład wzrosty liczby użytkowników zakładających konta albo przychody mierzone twardymi liczbami na koncie bankowym.

Odpowiedzi na pytanie: „kiedy potrzebujesz środków finansowych i ile?” dostarczy Ci Twój biznes plan, który powinieneś modyfikować na bieżąco i z którego możesz uzyskać odpowiedź na pytanie „na ile wystarczy nam pieniędzy na działanie?”

Podziel się
ze znajomymi:

Subskrybuj nasz
kanał na YouTube
Przejdź na
www.credit-agricole.pl