Artur Kurasiński

Artur Kurasiński

Mentor: Własny biznes

Konkurencja – czy powinna nas wkurzać czy motywować?

Nie ma co się oszukiwać. Konkurencja była i będzie. Jeśli do tej pory nie natrafiłeś na swoją konkurencję to wcale nie znaczy, że jej nie ma. Prawdopodobnie jest i ma się całkiem dobrze tylko Ty nie umiesz jej znaleźć. Konkurencja wbrew pozorom ma swoje plusy – i to wiele!

Jasna strona medalu

Konkurencja – czy powinna nas wkurzać czy motywować? Po pierwsze udowadnia, że w Twojej niszy naprawdę jest pieniądz i Twój model biznesowy ma szansę na powodzenie. Po drugie – konkurencja oznacza, że ktoś oprócz Ciebie będzie edukował klientów, budował rynek i inwestował w jego rozwój. Potrzebna jest też ważna do obserwowania tego co się dzieje w skali makro – czy kryzys jest czy go nie ma. Czy może pojawił się kolejny gracz, którego wszyscy powinni się bać i jednoczyć siły przeciwko niemu? Kolejny pozytyw związany z konkurencją – można się od niej sporo nauczyć. Tak! Na jej błędach oraz podpatrując to co robi w swoim biznesie. Każda taka lekcja może być ogromnie wartościowa dla Ciebie ponieważ jest to przykład wzięty z życia a nie z podręczników marketingu.

Co jeszcze pozytywnego jest konsekwencją istnienia konkurencji? Ogromna MOTYWACJA! Duch zdrowej rywalizacji sprawia, że chce się wstawać codziennie rano, analizować swoje poczynania biznesowe i wprowadzać takie rozwiązania, by być krok przed innymi. Po prostu motywuje Cię do jeszcze lepszej pracy, tworzenia odważnych wizji i zdecydowanych planów. Kiedy będziesz czuł oddech konkurencji na plecach będziesz zdobywał się na dodatkowy wysiłek.

Ze swoimi bezpośrednimi konkurentami będziesz zapewne spotykać się na targach branżowych, start-up festach bądź innych imprezach biznesowych. Poznaj ich, podyskutuj o branży. Twoi konkurenci to również Twoi przyjaciele, od których możesz czerpać wiedzę i doświadczenie.

Ciemna strona medalu

Jednak jest jeszcze druga, ciemniejsza strona rywalizacji w biznesie. Konkurencja może być przebiegła, szukająca i wykorzystująca Twoje błędy, żeby zyskać przewagę nad Tobą. Bądź czujny i stosuj zasadę ograniczonego zaufania. Nie zwierzaj się z planów biznesowych, szczególnie związanych z kreatywnymi pomysłami i innowacyjnymi narzędziami, osobom postronnym. Nawet jeśli zdarzy Ci się brutalne zderzenie z konkurencją (czego Ci nie życzę!) to pamiętaj, że nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło. Negatywne emocje związane z rywalizacją przekuj w motywację do jeszcze większego wysiłku.

Strategiczne podejście to klucz do zwycięstwa

Ważnym elementem i orężem w walce z konkurencją jest posiadanie strategii – nie musi być ona spisana w kilku opasłych tomach ale dobrze jeśli każdy pracownik Twojej firmy będzie jej świadom i będzie umiał w razie potrzeby po nią sięgnąć. Przygotowanie strategii konkurencji na prostym poziomie wymaga uwzględnienia czterech ważnych czynników, które mają wpływ na to jak powiedzie się Tobie w czasie wdrażania strategii. I tak wyróżniamy:

Czynniki wewnętrzne:

  • Silne i słabe strony przedsiębiorstwa – wielkość zasobów finansowych, poziomu technicznego, stopnia wyrobienia marki itd.,
  • Osobista skala wartości głównych osób wdrażających strategię – motywy postępowania i potrzeby osób, które na co dzień zarządzają firmą oraz innych pracowników, którzy będą wdrażać w późniejszym czasie Twoją strategię.

 

Czynniki zewnętrzne:

  • Okazje i zagrożenia – określają co i jak może zdecydować o powodzeniu działań Twojej firmy
  • Szersze oczekiwania społeczne – stanowią odbicie wpływu na Twoją firmę z pozoru mało istotnych spraw, jak polityka państwa, względy społeczne, obyczaje itd.

 

Jak widzisz, nie taka konkurencja zła jak ją malują. Wystarczy zdrowe podejście, przemyślana strategia i umiejętność wyciągania wniosków z doświadczeń innych. Konkurenci powinni Cię motywować, sprawiać, że to, co robisz daje Ci kopa energetycznego! I tego Ci życzę.

Podziel się
ze znajomymi:

Subskrybuj nasz
kanał na YouTube
Przejdź na
www.credit-agricole.pl