Artur Kurasiński

Artur Kurasiński

Mentor: Własny biznes

Gdzie szukać kontaktów biznesowych?

Nawiązywanie kontaktów biznesowych to umiejętność, którą powinien posiadać każdy, kto startuje z własnym biznesem. Często przypadek może sprawić, że uda Ci się nawiązać bardzo wartościową dla twojej firmy współpracę. Bądź przygotowany na takie przypadki i zapoznaj się wcześniej z influencerami z twojej branży.

W Polsce nadal określenie „znajomości” kojarzy się z wyświadczaniem przysługi opartej o „koleżeńskie” powiązania. Czyli coś pejoratywnego - sitwa, układ, towarzystwo wzajemnej adoracji. Anglojęzyczny termin „networking” często pojawiał się w przypadku sprzedaży a la MLM (marketing sieciowy) i również wiele osób dostaje przysłowiowej wysypki na samą myśl by uczestniczyć w takich spotkaniach.

Networking w rozumieniu pierwotnym to po prostu nawiązywanie kontaktów, tworzenie siatki znajomości, dzięki którym mamy możliwość nawiązania kontaktów biznesowych lub współpracy przy projekcie. Nie ma w tym nic dziwnego, że wiele osób wykorzystuje każdą okazję do wręczenia swojej wizytówki by później skontaktować się z wybraną osobą i ominąć etap pierwszego „łamania lodów”.

Jak budować swoją siatkę powiązań, jak „networkować”? Jest na to wiele sposobów ale należy pamiętać o umiarze i zachowaniu proporcji. Wiele osób, szczególnie zaczynających swoją przygodę ze startup’ami, pracowicie pielgrzymuje na wszystkie możliwe konferencje. Ich celem jest zasadniczo poznać prelegentów, ale liczą także na możliwość spotkania się z wybranymi osobami i przedstawienia swojego biznesu.

Taka aktywność jest zrozumiała ale może zakończyć się zebraniem stosu wizytówek bez żadnej wartości. Dlaczego? Należy nauczyć się odróżniać prelegentów wartościowych od tych, którzy pielgrzymują ze swoimi wystąpieniami, które są po prostu klasycznymi sales pitch. To samo tyczy się osób, które na takich konferencjach się pojawiają – w dużej mierze są to po prostu stali bywalcy, dla których pojawienie się na kolejnym tego typu wydarzeniu jest miłym sposobem spędzania czasu.

Jak zatem robić to dobrze i odnosić korzyści z takich spotkań? Przed wszystkim zaplanuj sobie co chcesz dokładnie osiągnąć poprzez pojawienie się na takiej konferencji. Szukasz inwestora, kontaktu biznesowego, ludzi do pracy, informacji jak ulepszyć swój produkt? To są kompletnie rozbieżne cele i rzadko uda Ci się je zrealizować podczas jednej konferencji.

Zapoznaj się dokładnie z programem konferencji – czasami są to wydarzenia kilkudniowe więc okazji do mniej formalnych rozmów jest więcej. Sprawdź listę prelegentów czy może znajduje się na niej osoba, na której Ci zależy i z którą chcesz porozmawiać?

Przygotuj się do rozmowy z taką osobą – przejrzyj co pisze, gdzie się pojawiała, na jakie tematy mówiła, co lubi, gdzie wyjeżdża na wakacje. Te wszystkie informacje znajdziesz bez problemu w internecie (podpowiedź - anglojęzyczni prelegenci uwielbiają Twittera bardziej niż Facebooka).

Zanim udasz się na konferencję warto zadbać o przygotowanie prostej strony mówiącej o Tobie (może być na przykład profil na about.me), bardziej profesjonalne opisanie swojej działalności na Twitterze, zmodyfikowanie i odświeżenie dorobku czy ostatnich sukcesów na LinkedIn. W czasie spotkań będziesz wielokrotnie pytany „gdzie Cię można znaleźć” – warto zawczasu zadbać o swój dobry wizerunek.

Podczas samej konferencji warto też spotkać się z innymi uczestnikami – sprawdzaj kto się wybiera na takie wydarzenia (zazwyczaj znajdziesz takie informacje właśnie na profilach takich osób – postaraj się je mieć wcześniej na swojej liście kontaktów).

Bardzo ważnym elementem konferencji wszelkiej maści są wieczorne spotkania – często przy piwie czy innych napojach zaczynają się najbardziej ciekawe „branżowe” rozmowy. Nawet nie znając nikogo bardzo łatwo jest się wkręcić i wziąć w nich udział jako postronna osoba.

Bardzo ważna rzecz – nie bądź natrętny. Jeśli ktoś daje Ci do zrozumienia, że nie ma czasu na rozmowę z Tobą zapytaj grzecznie kiedy znajdzie czas. Może okazać się, że po prostu ktoś nie chce z Tobą się spotkać i stara Ci się to przekazać między słowami.

Ze spotkanymi na konferencjach osobami warto utrzymywać kontakty – po konferencji wyślij grzecznościowego maila z podziękowaniami i zapytaniem o możliwość dodania do listy znajomych w serwisach społecznościowych. To jest lepsze niż przechowywanie wizytówek ponieważ masz wtedy stały dostęp do tego o czym piszą i dyskutują.

Podziel się
ze znajomymi:

Subskrybuj nasz
kanał na YouTube
Przejdź na
www.credit-agricole.pl